FINLAND 2006
Bob en Will
naar de Noordkaap

13 mei 2006

We vertrekken 20 mei 2006 naar Rostock, Duitsland (686 km). Daar nemen we de boot naar Hanko, Finland. De overtocht duurt 26 uur. We komen 's morgens om 7 uur in Hanko aan.
Dan begint de tocht door Finland naar de Noordkaap. We willen een bezoek brengen aan de Kerstman in Rovaniemi. Via Ivalo naar de Noordkaap.
Door Noorwegen weer naar het zuiden. Als het in Bergen niet regent brengen we een bezoek aan de stad (kans van 1:3) Op 27 juni 2006 stappen we in Kristiansand op de boot naar Hirtshals, Denemarken. En daarna rijden we naar huis.

19 mei 2006

Camper opgehaald:

camper voor camper achter Bob in camper Will in camper

Nog twee foto's gemaakt door Cor:

camper Bob en Timo

27 mei 2006

E-mail uit Finland:

We kunnen hier helaas geen foto's verzenden, maar hier is wel ons verhaal.

We zijn zaterdag 20 mei om 6.00 vertrokken en na een voorspoedige reis 's middags in Rostock aangekomen. En toen maar wachten!
De boot kwam laat aan en eindelijk 1.30 uur waren we op de boot. De Superfast VIII. Het weer was prima. Het eten was uitstekend.
Maandagmorgen om 3.45 uur kwamen we in Estland, Paldiski aan, waar een paar mensen van boord gingen. En wij waren om 7.00 uur in Hanko. We waren vlot van boord en met een zonnetje op weg naar de Noordkaap. We reden richting Mikkeli en vonden snel in Juva een camping. Waar we als enigen stonden. Een mooie plek aan een meer.
De volgende dag naar Savonlinna om een bezoek te brengen aan het kasteel. Dat was de moeite waard. Het landschap wordt steeds mooier. Heel veel meren en heel erg veel bomen. Overnachting in Sotkamo, weer de enigste gasten. Het weer is aan het veranderen, het regent.
Woensdag is het koud dertien graden en regen. Wel in de verte een eland gezien. De camping in Suomussalmi is gesloten(16.50 uur). Dus verder in de regen...

groetjes Bob en Will

kaart1

29 mei 2006

Vervolg van het verhaal:

... maar dan ineens de vogelverschrikkers. Leuk om ze te zien. Het regent vreselijk en daar is eindelijk een camping Kylmalvoman Retkeilykeskus.
Donderdag koud en regen. We zijn laat opgestaan en vroeg gestopt bij een camping in Kuusamo.
Vrijdag, het is droog en we brengen een bezoek aan het rendierpark in Salla.

kaart2
bron: Google Earth

Zaterdag 27 mei, na ons ge-internet, zijn we op weg gegaan naar Rovaniemi. Dat ligt vlak bij de poolcirkel. Het was niet meer zo koud. Het weer is wisselvallig. 's Middags komen we aan in het park van de kerstman. Dat is natuurlijk erg toeristisch. Vol Japanners, maar een van hen heeft de foto gemaakt we beiden opstaan, voor het kantoor van de Kerstman.
De camping in Tianinen is geweldig, uiteraard gelegen aan een meer!
Zondag zijn we er maar gebleven en hebben het rustig aan gedaan. We hebben een mooie wandeling rond het meer gemaakt. Vandaag zijn we naar het goudzoekersmuseum in Ivalo geweest. En nu zijn we op een camping aan het Inari-meer. En hier kunnen we eindelijk internetten.

Foto's vanuit Finland:

Santa Claus Office in camper met laptop bob horloge bob horloge

Voor meer foto's van 21 t/m 29 mei hier klikken

We zitten nu in de camper te internetten. En omdat we onze eigen laptop bij ons hebben is het helemaal gratis. Als je de computer van de camping gebruikt kost dat 1.75 euro per kwartier.
Tel uit je winst.
We zitten aan het meer van Inari. Inari is de noordelijkste stad van Finland. Morgen gaan we richting Noorwegen. Maar eerst gaan we naar een openlucht museum van de Samen.
Hoe het ons verder vergaat laten we je weer zo spoedig mogelijk weten.