FINLAND 2006

Wat ging er vooraf?

5 juni 2006

Dinsdag (30 mei)

Als we van de camping vertrekken is het regenachtig. Maar eerst hebben we nog gauw op de website gekeken, die ziet er goed uit. We konden geen email meer sturen want Chello lag er uit.
De tocht langs het Inari-meer was prachtig. Wel zijn er steeds minder bomen. In Inari brengen we een bezoek aan het museum Siida. Dat gaat over het leven van de Sami (Lappen).
We gebruiken daar ook onze lunch. Een broodje met gerookt rendiervlees (heel lekker).
We bekijken, ondanks de regen, ook het buitenmuseum.
Daarna op weg naar Karigasniemi, dat ligt aan de grens met Noorwegen. We willen daar een camping zoeken. Volgens de kaart zijn er daar genoeg. Maar nr.1 geen elecktra, nr.2 gesloten, nr.3 onvindbaar (20 km grintweg), nr 4 afgekeurd door ons.
Dan maar naar Noorwegen nr.1 dicht en eindelijk in Karasjok een prima camping met uitzicht over de rivier.

kaart4

6 juni 2006

Woensdag (31 mei)

Vandaag gaan we naar de Noordkaap. De weg gaat door een steeds kaler landschap. De Noordkaap-tunnel is steil naar beneden en weer omhoog.
Honnigsvag was druk met toeristen. Er lag een groot cruiseschip dus maar gauw verder. Nog 31 km. Het is een mooie weg met veel bochten en overal rendieren. Totaal verlaten landschap met gras en mos.
Na betalen van twee keer 195 kronen dus niet per auto maar per persoon mogen we de Noordkaap op. We hebben dan 2964 km gereden en een bootreis van 26 uur achter de rug. Er is daar niets alleen stenen en een schitterend uitzicht.

noordkaap1     noordkaap2
Verder is er een groot gebouw zodat we binnen van het uitzicht kunnen genieten. Want het is erg koud. Vol toeristen de bussen reden af en aan. Natuurlijk een souveniershop. We besluiten vannacht op de Noordkaap te blijven en we zijn natuurlijk niet de enigsten. De campers staan in het gelid, tientallen. Maar tegen elf uur gaat het sneeuwen en hagelen.
De volgende morgen nog steeds natte sneeuw. Toen we om half negen vertrokken was het droog. We zijn nu dus op de terugreis.

kaart5
bron: Google Earth

We gaan kijken in Hammerfest, de noordelijkste stad van Noorwegen. Het is een rommelige havenstad. We nemen wat foto's en eten er ons brood op.
Nu verder richting Alta, over een hoogvlakte waar nog sneeuw ligt en de meren bedekt zijn met ijs. De zonnebril moet weer op. Een prachtig blauwe lucht met hier en daar een wolk. Even ten noorden van Alta is een camping met mooi uitzicht over de fjord.
We besluiten vrijdag een rustdag te nemen. Vrijdag niets gedaan, heerlijk in de zon gezeten. Bob kon meteen bij de kapper terecht. Verder heerlijk lezen in de zon.

overzicht1

kaart6

kapper

Meer foto's van 30 mei t/m 3 juni

8 juni 2006

Zaterdag (3 juni)

We vertrekken richting Alta met een zonnetje. Bezoeken het museum van Alta en bekijken de rotstekeningen, een wandeling van 3 km.

Zondag (4 juni)

Somber regenachtig weer. We bekijken een gesloten mineraalmuseum. Het is namelijk Pinksteren. In de bergen valt zelfs natte sneeuw. Nu verder richting de Lofoten, dat is nu ons reisdoel. Even voorbij Bjerkvik een camping, rustig koud en winderig (ligt hoog).

4juni kaart7 4juni

Maandag (5 juni)

Op weg naar Fiskebol. Het weer wordt steeds beter, zon! Om 15.15 vertrekt de boot vanuit Melbu, een tochtje van 25 minuten. We hebben een mooi plaatsje op de camping in Sandsletta, met uitzicht op het fjord. We besluiten hier een paar dagen te blijven.
Dinsdag naar Svolvaer om boodschappen te doen en te internetten. Woensdag weer een rustdag van niets doen. En nu zijn we weer in Svolvaer om onze mail te lezen en ons verhaal door te sturen. We gaan nu richting Bodo.

kaart8

5juni
Pont

mooi weer

foto's van 1 t/m 5 juni

9 juni 2006

Vrijdag (9 juni)

We zijn weer terug in Svolvaer. Wel zijn we in A geweest. Maar het heeft vreselijk gestormd en geregend. Dus de boot in Moskenes ging niet. De laatste was met 2 uur vertraging aangekomen. We hebben op een camperplaats in Moskenes gestaan.

kaart9
bron: Google Earth

Nu nemen we om 2 uur hier de boot omdat dan de oversteek maar 2 uur is en geen 4 uur zoals in Moskenes. We gaan nu naar Skutvik en dan naar Bodo.

Hier nog wat foto's van 31 mei t/m 6 juni

Het heeft de hele nacht gestormd. We durfden zelfs het dak niet omhoog te doen. Wat waren we blij dat we gisteravond niet met de boot mee zijn gegaan. We gaan nu weer naar Svolvaer. Door het slechte weer hebben we haast niets gezien van de eilanden en de overtocht vanuit Svolvaer duurt maar 2 uur. En met dit slechte weer is dat toch een voordeel.
De overtocht was toch over een behoorlijk woelige zee. Op een gegeven moment vloog het serviesgoed en wat er verder op de tafel stond op de vloer. Veel passagiers lagen stil op de banken en de zakken voor zeeziekte waren ruim voorhanden. We hebben gelukkig nergens last van gehad.

zak    pont

In Hamsund op een camping aan een fjord gestaan. In het restaurant van de camping gegeten. Chinees! Ze hadden een chinese kokkin en het smaakt prima.