FINLAND 2006

Uitzicht vanuit de bus

13 juni 2006

Zaterdag (10 juni)

We worden wakker met een zonnetje en gaan op weg naar Saltstraumen want Bob heeft die draaikolken nog niet gezien. De weg is prachtig maar er zijn veel tunnels, dus zonnebril af, gewone bril op en dat bij iedere tunnel. We staan 's avonds op de camping Elvegard vlak bij de brug. 's Avonds nog een wandeling gemaakt maar het is regenachtig.

kaart10    overview2

Zondag (11 juni)

Alweer de zon. We gaan naar de brug kijken naar de draaikolken. Het weer wordt steeds zonniger, het is zelfs warm. Truien uit. We stoppen op 16.15 weer op een camping, uitzicht op het fjord. 's Avonds laat een wandeling gemaakt over een een natuurpad. We waren om 00.30 terug, de zon scheen nog steeds.

Maandag (12 juni)

Het is warm weer. De boot vertrekt pas om 10.45 voor een korte overtocht van 10 minuten. Maar de rit over de kustweg is geweldig. En dan weer wachten op een pont. Deze gaat om 12.50. Maar dat uur komt wel om. We genieten van de zon. Deze overtocht naar Kilboghamn duurt een uur. En om 13.20 passeren we de poolcirkel. Dus we krijgen nu weer langzaamaan duisternis. Aan boord gebruiken we onze lunch; broodje garnalen. En dan weer verder de kustweg af. In Nesna weer een uur op de boot wachten.
We overnachten op Sjobakken Fiske camping.

kaart11

Dinsdag (13 juni)

Het weer is aan het veranderen, er komen donkere wolken aan, maar nu zijn we in Mosjoen en hebben leuk rondgewandeld. We gaan verder richting zuiden.

weg    bob De foto's van 7 t/m 11 juni

15 juni 2006

Mosjoen, we hebben er heerlijk rond gelopen en bekende plekjes bekeken. We zijn ook weer
in de tweedehandszaak geweest. En daar hebben we een klemspot voor in de bus gekocht.
Dat kunnen we goed gebruiken nu het 's avonds weer wat donker wordt. Maar het weer gaat veranderen. Donkere wolken in het zuiden. Om 4 uur gestopt bij een camping langs de E6.
Het is hard gaan waaien en het regent. Maar we hebben nog even buiten kunnen eten.

Uitzicht vanuit de campingkeuken
Bob aan de afwas

Woensdag (14 juni)

Het is wisselvallig weer en winderig. We gaan maar de E6 af en maar niet langs de kust. We passeren bekende plekjes; de waterval, de camperplaats waar we niet zijn gaan staan 2 jaar terug. En de camping waar 's morgens al dat hout was aangespoeld. Ook het Laksakvarium.
We gaan naar Levanger. Het is helaas zo'n grote camping. Er zit niemand bij de receptie.
's Avonds gaat Bob nog een keer kijken, niemand. We zien het morgen wel.

Donderdag (15 juni)

Er was niemand van de camping, dus het was een gratis overnachting. We hebben rond gekeken in Levanger. Helaas was het museum gesloten. Internet lukte niet, er was wel even verbinding met onze site, maar niet met Chello. Dus zijn we verder gegaan richting Stjordal en daar de weg 705 op naar Roros. Dat was een mooie weg, want die E6 was ons te druk. We hebben weer rendieren gezien, we moesten er zelfs voor stoppen omdat ze over de weg liepen. Ook schapen liepen langs de weg. En nu zijn we dan in Roros en na wat zoeken in woonwijken hebben we verbinding. We gaan straks naar de camping van 2 jaar geleden.

de pont naar Agskardet
wolgras
Onze avondwandeling
Het uitzicht

kaart12

17 juni 2006

Vrijdag (16 juni)

We vertrekken om 9 uur van de camping. We gaan naar Roros. Proberen nog wat foto's te versturen. Maar de verbinding was slecht en het lukte niet. Wel hebben we fijn rondgewandeld in Roros en de kerk bezocht.
's Middags zijn we verder gegaan naar Tynset. Daar wilde ik naar toe, omdat daar een webcam is die we regelmatig bekijken. Heel erg leuk dus, om er zelf te zijn. En bij die enorme slee te staan en over het bekende pleintje te lopen. Daarna gingen we richting Alvdal. En staan nu op camping Gjelten Bru. We staan er erg fijn langs het water van een rivier.
We willen hier het weekend blijven. Daarna naar de Westkaap. Het weer is nog steeds erg goed, alleen zo nu en dan een paar druppels regen.

camper Nog wat foto's van 10-14 juni

19 juni 2006

Zaterdag/Zondag (17-18 juni)

We zijn nog steeds op de camping Gjelten Bru. We houden hier een paar rustige dagen. We rijden wat in de omgeving rond en wandelen wat. Het is prima weer, 20 graden. Wel is het bewolkt.
Vanmorgen hebben we een openluchtmuseumpje bezocht, Husantunet. Het was zo als zo veel musea gesloten (ze gaan pas in juli open). Maar je kan er dan wel rondlopen, maar de huisjes zijn dan dicht.
Vanmiddag gaan we naar een canyon. Dat is hier maar een paar kilometer vandaan. Jutulhogget is de grootste canyon van Noord-Europa. We kunnen er vast wel fijn wandelen.

We zijn naar die canyon geweest. Het was indrukwekkend mooi. Het was een diepte van 145m. Maar veel wandelen kon niet, want het was bergbeklimmen.